logo

Privatlivspolitik

Nedenfor kan du læse vores politik for behandling af de persondata, som du afgiver, når du besøger vores hjemmeside eller anvender vores tjenester i øvrigt. Målet med denne politik er på en klar og overskuelig måde at beskrive for dig, hvordan vi indsamler og behandler oplysninger om dig.

Hos rettigheder.dk har vi stor respekt for dit privatliv, og vi tager vores rolle som dataansvarlig meget alvorlig. Vi håndterer al persondata i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder Persondataloven og EU Persondataforordningen (General Data Protection Regulation).

Kontaktoplysninger

Du kan kontakte os via e-mail på mail@patentguiden.dk eller pr. post til:

Otello Advokatfirma
Sommervej 31F, 3. tv
8210 Aarhus V

Hvad er persondata?

Persondata er alle former for oplysninger, som - direkte eller indirekte - kan relateres til dig som fysisk person. Det kan f.eks. være navn, fødselsdato, adresse, e-mail, telefonnummer eller IP-adresse.

Hvis dataen vedrører race, seksualitet, politisk eller religiøs overbevisning, fagforeningsforhold, helbredsforhold eller oplysninger om strafbare forhold, er der tale om følsomme data, der er underlagt særlige regler. Hos Rettigheder.dk beder vi dig aldrig om at afgive følsomme data. Enhver afgivelse af personfølsomme data, f.eks. som en del af en henvendelse i vores kontaktformular, er således frivillig.

I visse tilfælde er vi pålagt at indhente oplysninger om dig, f.eks. for at overholde de gældende regler i hvidvaskningsloven eller de advokatetiske regler. Enhver indhentning vil i så fald være begrænset til formålet, ligesom det vil ske i overensstemmelse med de persondataretlige regler.

Indsamling af persondata

Vi indsamler persondata direkte fra dig, når du benytter vores kontaktformularer og bestillingsformularer, eller når du henvender dig til os som kunde, f.eks. i forbindelse med en igangværende sag.

Når du opretter en henvendelse eller en bestilling, bliver du bedt om at udfylde en række oplysninger, som er nødvendige for at vi kan levere vores ydelser til dig, herunder navn, e-mailadresse og evt. telefonnummer og adresse. Vi bruger disse oplysninger til at kommunikere med dig, samt klargøre og behandle din bestilling, herunder oprette en sag i vores system.

Hvis du kontakter os via telefon, e-mail eller post, indsamler vi de data, der er nødvendige for at kunne besvare din henvendelse, herunder dit navn, din e-mail og eventuelt din adresse eller telefonnummer. Vi indsamler ligeledes de data, som du selv vælger at give til os.

Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bliver du bedt om at afgive din e-mailadresse og dit navn. Disse oplysninger er nødvendige for at vi kan oprette dig som abonnent i vores nyhedsbrevstjeneste Mailchimp. Efter tilmelding modtager du en e-mail, hvori du skal bekræfte din tilmelding. Bekræfter du ikke din tilmelding, vil du ikke blive oprettet som abonnent, og vi vil derfor ikke behandle dine oplysninger. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen ved at trykke på afmeldings-linket i bunden af vores nyhedsbreve eller ved at kontakte os direkte.

Opbevaring af persondata

Vi opbevarer kun dine data, så længe det er nødvendigt. Laver du en henvendelse eller bestilling, som viser sig ikke at være aktuel alligevel, bliver dine data som udgangspunkt slettet. Gamle sager vil ligeledes blive slettet i vores system i det omfang det er i overensstemmelse med de advokatetiske regler om interessekonflikter.

I visse tilfælde opbevarer vi dine data længere på grund af en retlig forpligtelse. Dette sker f.eks. i forbindelse med en bestilling og onlinebetaling, hvor vi er forpligtet til at opbevare betalingsoplysninger i 5 år i henhold til Bogføringsloven.

Videregivelse af persondata

Vi bruger en række IT-systemer for at kunne levere vores ydelser til dig som bruger. Dette betyder, at dine data i et vist omfang opbevares hos vores leverandører. Vores leverandører fungerer i disse tilfælde som databehandlere og håndterer alene data på vores vegne og efter vores anvisninger. Vi har indgået de nødvendige databehandleraftaler med vores leverandører og dine data er således i gode hænder.

Vi kan ligeledes videregive dine data, hvis det er nødvendigt for overholde gældende lovgivning eller imødekomme anmodninger fra offentlige myndigheder.

Betalingsløsning

Betalingstjenesten Quickpay håndterer betalinger for bestillinger på vores hjemmeside og får i den forbindelse adgang til visse af dine persondata, såsom navn og betalingsoplysninger. Denne behandling er nødvendig for, at vi kan levere onlinebestillinger til dig som bruger. Vores IT-leverandør har indgået den nødvendige databehandleraftale med Quickpay og dine betalingsoplysninger er således sikret.

Videregivelse til tredjelande

Visse af vores leverandører er placeret uden for EØS-området. Det betyder, at data kan blive overført til tredjelande. Vi har dog indgået de nødvendige databehandleraftaler, ligesom vi løbende sikrer, at vores leverandører har de nødvendige certificeringer, f.eks. Privacy Shield-certificeringen.

Dine rettigheder

Som datasubjekt har du følgende rettigheder:

Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis behandlingen af dine persondata er baseret på dit samtykke, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Hvis dit samtykke trækkes tilbage, vil vi slette dine persondata og afbryde den behandling, der var omfattet af dit samtykke. Vi kan dog fortsat behandle dine data, hvis det er nødvendigt for at kunne levere vores ydelser, eller hvis vi er retligt forpligtet til at gemme dine data, som forklaret ovenfor.

Ret til information og kontrol
Du har ret til at få en kopi af de data, vi har registreret om dig. Du har ligeledes ret til at få overflyttet dine data til en anden dataansvarlig, hvis du ønsker det, og hvis det ikke vil påvirke tredjemands rettigheder eller frihed.

Er der fejl eller mangler i vores data om dig, har du ret til at få fejlene rettet. Du har ligeledes ret til at få dine data slettet, hvis dataen ikke længere er nødvendig for vores behandling, hvis du har trukket dit samtykke tilbage, eller hvis der er tale om ulovlig behandling.

Ret til at gøre indsigelse
Hvis behandling af dine data sker med hjemmel i det offentliges interesse, vores legitime interesse eller til brug for statistik, direct-marketing eller profilering, har du ret til at gøre indsigelse. Vi behandler dog som udgangspunkt ikke dine data på denne baggrund.

Har du gjort indsigelse mod vores behandling, har du ret til at få behandlingen af dine data midlertidigt indstillet, mens sagen undersøges nærmere.

Hvis du vil anvende dine rettigheder
Ønsker du at anvende dine rettigheder, skal du sende en anmodning til os via e-mail eller post. Du kan se vores kontaktoplysninger længere oppe på siden.
Din anmodning skal indeholde dine kontaktoplysninger og en specificering af, hvilke rettigheder, du ønsker at gøre gældende – og eventuelt hvilke data, det drejer sig om. Vi besvarer din anmodning hurtigst muligt.

Cookies

På rettigheder.dk bruger vi cookies til at indsamle oplysninger om dit besøg, så vi kan forbedre din oplevelse og udvikle vores hjemmeside. For håndtering af cookies gælder, foruden vores persondatapolitik, også vores cookie-politik, som du kan læse her.

Hvis du ønsker at klage

Hvis du mener, at vores behandling af dine persondata udgør en overtrædelse af gældende lovgivning, har du mulighed for at klage til Datatilsynet. Læs mere på Datatilsynets hjemmeside her.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine persondata, er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan finde vores kontaktoplysninger længere oppe på siden.

Skriv til os

Vores erfarne specialister er klar med råd og vejledning. Udfyld formularen, så hører du fra os i løbet af kort tid.

Book et møde med os

Nu kan du mødes online med vores specialister og få gratis rådgivning om rettighedsbeskyttelse. Indtast oplysningerne i formularen, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en mødeinvitation.